فهرست

آموزش استفاده از نرم افزار camtesia

نرم افزار Camtasia محصول دیگری از شرکت TechSmith می باشد. از این نرم افزار نیز به منظور تصویر برداری از صفحه نمایش استفاده میشود؛ با استفاده از امکانات این نرم افزار می توانیم فیلم های گرفته شده از صفحه نمایش را ویرایش و علامت گذاری کرده و یا توضیحاتی به آنها اضافی کنیم. همچنین می توانیم به منظور ارزیابی کاربران،آزمونهایی را توسط این برنامه طراحی کنیم.

نکته: اگرچه نرم افزار Camtasia محیط ساده ای دارد اما تقریباً تمامی نیاز های ما را در ساخت و تولید ویدئوهای آموزشی برطرف می کند.

 

اجرای برنامه :

New Screen Recording: شروع یک پروژه جدید با تصویر برداری از صفحه نمایش.

New Power Point Recording: شروع یک پروژه جدید با تصویر برداری از فایل های Power Point.درصورتی که نرم افزار Poewr Point بر روی سیستم شما نصب باشد Camtasia فایل مورد نظر را توسط Power Point اجرا کرده وسپس شروع به ضبط می کند.

Import Media: شروع یک پروژه جدید با وارد کردن فایل های صوتی، تصویری، ویدئویی و ویرایش آنها.

New Voice Recording: ضبط صدا و ذخیره آن.

ضبط ویدئویی از صفحه نمایش :

با انتخاب گزینه New screen Recording ضبط فیلم از صفحه نمایش را آغاز کرده و بر روی دکمه OK کلیک می کنیم پنجره زیر به نمایش در می آید.

b45

در این صفه می بایست تنظیمات نحوه ضبط از صفحه نمایش رامشخص کنیم. گزینه های اینکادر عبارتند از:

۱.اغلب بر روی فایل های ویدئویی توضیحاتی به صورت گفتار توسط یک گوینده گفته می شود؛ بنابراین با انتخاب این گزینه می توانید در هنگام تصویر برداری صدای گوینده را نیز ضبط نمایید. با کلیک بر روی گزینه Audio Options نیز تنظیمات صوتی را در اختیار شما قرار داده می شود.

در کادر Audio Setup Wizard تنظیمات صدا انجام می شود. در این کادر می توانید تنظیماتی مانند تعیین نوع سخت افزار ورودی صدا را تنظیم نمایید.

۲.بخش دوم از کادر Camtasia Recorder تنظیم Volume میکروفن و حجم صوت ورودی راانجام می دهد.

۳.در بخش سوم کادر Camtasia Recorder در صورتی که می خواهید همزمان با تصویربرداری از صفحه نمایش ازیک دوربین هم ضبط فیلم داشته باشیداین گزینه را انتخاب نمایید و با انتخاب Camera Option تنظیمات دوربین را در صورتی که به دستگاه شما متصل باشد انجام دهید.

۴.با کلیک بر روی Select area to record در بخش چهارم، باانتخاب قسمتی از صفحه نمایش بصورت یک چهار ضلعی با ابعاد دلخواه می توانید تصویر برداری را از یک محدوده خاص انجام دهید. با انتخاب این گزینه کادر زیر نمایش داده می شود.

۱-درصورتی که می خواهید ناحیه مورد نظر را با عمل Drag & Drop (کشیدن و رها کردن) انتخاب کنید.

۲-در بخش دوم از کادر می توانید مختصات عرض (Width) و ارتفاع (Height) کادر مورد نظر را وارد کنید تا اندازه ها بر اساس Pixels بطور دقیق انتخاب شود.

۳-به منظور راحتی کاربر، ابعاد استاندارد و همچنین ابعادی که تا به حال بیشترین استفاده را اشته در این لیست قرار گرفته استومی توانید ابعاد مورد نظر را از این بخش انتخاب نمایید.

۴-با انتخاب گزینه Lock to application می توانید از یک برنامه کاربردی خاص تصویر برداری نمایید. با انتخاب گزینه Camtasia به طور خودکار بر روی اولین Window (پنجره برنامه ها) قرار می گیردو ابعاد کادر راتنظیم می نماید.

پس انتخاب حالت و ابعاد کادر روی دکمه Record کلیک کنید. پس از چند لحظه عملیاتضبط آغاز می شود.

برای انجام عملیات مختلف کنترل ضبط فیلم میتوانید از دکمه های کنترلی موجودنمایش داده شده استفاده نمایید. به عنوان مثال با کلیک بر روی دکمه Stop عملیات ضبط پایان می گیرد.

همچنین می توانید از کلید میانبر پیش فرض F10 برای خاتمه دادن به کار تصویر برداری استفاده کنید.

پس از پایان دادن به عملیات ضبط، پنجره Camtasia Recorder Preview نمایش داده می شود.

b46

در این پنجره تمامی مراحل ضبط شده به نمایش در می آید. اگر کارتان مورد قبول است روی دکمه Save ودر غیراین صورت برای حذف فایل ایجاد شده بر روی دکمه Delete کلیک کنید.

اگر در حین تصویر برداری بر روی دکمه Pause کلیک کنید کادر Camtasia Recorder Paused نمایش داده می شود.

عملیات پس از ضبط :

پس از این که کار ضبط پایان یافت و فایل را Save کردید کادر Post-Save Options نمایش داده می شود.

در این کادر عملیات بعدی را مشخص نمایید گزینه های این کادر عبارتند از:

  1. Edit my recording: برای ویرایش و اضافه کردن توضیحات و دیگر جلوه ها به فایل ضبط شده این گزینه را انتخاب نمایید.
  2. Produce my video in a shareable format: با انتخاب این گزینه فرایند تولید فایل نهایی (عمل تهیه خروجی) ازکار ضبط شده شما آغاز می  شود.
  3. Create another recording: در این حالت می توانید پروژه دیگری را شروع (ضبط) نمایید.

در ادامه گزینه اول Edit my recording را برای ویرایش فایل انتخاب می کنیم. در این حالت وارد Camtasia Studio می شویم.

در این مرحله، ابتدای ورود به برنامه Camtasia باید با استفاده از کادر Project Setting تنظیمات پروژه را انجام دهیم.

b47

باتوجه به اینکه پروژه شما در چه رسانه ای مورد استفاده قرار می گیرد، انتخاب حالت مورد نظر را انجام دهید:

۱.Web برای استفاده در صفحه اینتر نت.

۲.CD در صورتی که کار شما بر روی CD توزیع می شود.

۳-Blog به منظور استفاده در Blog ها.

۴-iPod استفاده و راه اندازی پروژه بر روی تلفن همراه.

۵-All در این حالت می توانید از لیست باز شو ابعاد مورد نظرتان را انتخاب نمایید.

افکت گذاری در زمان ضبط :

در زمان ضبط فیلم می توان افکت های دلخواهی را به فیلم اضافه نمود. به این ترتیب پس از پایان عملیات ضبط افکتهای مورد نظر در فیلم قرار دارند. برای قرار دادن این افکتها در فیلم از منوی Effects در کادر محاوره ای Camtasia Recorder استفاده می کنیم.

b48

پیش از انتخاب ناحیه فیلم برداری از منوی Effects گزینه دلخواه را انتخاب کرده و تنظیمات لازم را از طریق گزینه Options انجام می دهیم.

همچنین با استفاده از نوارهای ابزار موجود در منوی View می توانید به همین گزینه ها دسترسی داسته باشید.

حاشیه نویسی (Annotation)

می توان در زمان ضبط فیلم متنی را بر روی فیلم قرار داد. این متن متواندتاریخ و ساعت سیستم، نام کامپیوتر، یک آرم، متنی دلخواه و….باشد. برای ایجاد این حاشیه ها پیش از شروع ضبط از زیر منوی Effects>Annotation یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید.

  1. Add a System Stamp: با انتخاب این گزینه متنی شامل تاریخ و یا ساعت سیستم زمان سپری شدن ضبط فیلم، نام کامپیوتر و نام کاربری به فیلم اضافه خواهد شد.برای انجام تنظیمات این گزینه ابتدا گزینه Effects>Options را انتخاب کنید تا کادر محاوره ای Effects نمایان شود.

در زبانه Annotation ر این کادر تنظیمات لازم را به ترتیب زیر انجام دهید:

– درناحیه System Stamps گزینه دلخواه را برای نمایش در فیلم انتخاب نمایید. پیش نمایش گزینه انتخاب شده در کادر Preview در همین بخش نشان داده می شود.

مکان و تنظیمات این متن را از طریق دکمه Options انجام دهید.با استفاده از دکمه Arrange می توانید ترتیب نمایش گزینه های انتخاب شده را مشخص کنید. همچنین در کادر Show Stamp for زمان نمایش گزینه های دلخواه را بر حسب ثانیه وارد کنید.

– در ناحیه Caption عبارت دلخواهی را درون کار موجود وارد کنید تا این متن در زمان ضبط، بر روی فیلم قرار داده شود. مکان و تنظیمات این متن را از طریق دکمه Options انجام دهید.

با انتخاب گزینه Prompt before capture پیش از شروع عملیات ضبط، در مورد قرار دان این متن بر روی فیلم از کاربر سوال خواهد شد.

– در ناحیه Highlight ضخامتی را برای کادر، های لایت مشخص کنید. اینکادر در زمان ضبط در اطراف ناحیه فیلم برداری نمایش داه می شود. رنگ این کادر را می توانید از طریق دکمه Color تغییر دهید.

–  در ناحیه Screen Draw با انتخاب گزینه موجود در زمان ضبط فیلم در صورت استفاده از Screen Draw افکت های تعیین شده برای صفحه کلید و ماوس غیر فعال می شوند.

ابزار Screen Draw امکانی است با استفاده از آن شما می توانید در زمان ضبط درون ناحیه فیلم برداری اشکال و خطوطی را ترسیم کنید. برای استفاده از این ابزار ابتدا باید آن را به نوار ابزار ضبط اضافه نمایید. برای این کار گزینه Tools>Options را در پنجره Camtasia Recorder انتخاب نمایید تا کادر محاوره ای Options ظاهر شود. در زبانه Capture روی دکمه Customize Toolbar کلیک کنید. از کادر ظاهر شده گزینه Screen Draw را از لیست چپ انتخاب نموده و روی دکمه Add کلیک کنید.

به این ترتیب گزینه Screen Draw به نوار ابزار ضبط اضافه می شود و از این به بعد در حین عملیات ضبط با کلیک بر روی این ابزار و انتخاب شکل مورد نظر می توان در ناحیه فیلم برداری شکل دلخواهی را ترسیم کرد.

– Add Caption: با انتخاب این گزینه از منوی Effects می توانید متن دلخواهی را بر روی فیلم قرار دهید. تنظیمات این متن همان گونه که پیش از این شرح داده شد، در کار محاوره ای Effects و زبانه Annotation انجام می شود.

–  Add Watermark: با انتخاب این گزینه می توانید تصویری را به عنوان مهر بر روی فیلم قرار دهید. برای انجام تنظیمات لازم، گزینه Effects>Options را انتخاب نموده و در کادر محاوره ای Effects زبانه Watermark را انتخاب نمایید.

تنظیمات دلخواه راانجام داه و روی دکمه OK کلیک کنید.

– Highlight: با انتخاب این گزینه کادری اطراف ناحیه مورد ضبط قرار خواهد گرفت. تنظیم رنگ و ضخامت این کادر همان گونه که پیش از این شرح داده شد در کادر محاوره ای Effects و زبانه Annotation انجام می شود.

– Auto Highlight: با انتخاب این گزینه با حرکت ماوس در نواحی مختلف کادر رنگی در اطراف آن قرار داده خواهد شد. به این ترتیب توجه کاربر به ناحیه موردنظر معطوف خواهد شد.

–  Screen Draw: با انتخاب این گزینه در زمان ضبط فیلم می توان اشکالی را در ناحیه فیلم برداری ترسیم نمود. شرح این گزینه پیش از این در زبانه Annotation کادر Effects آورده شد.

صدا گذاری (Sound)

برای جلب توجه بیشتر کاربران به فیلم نمایشی می توان در زمان کلیک کردن، دو بار کلیک و حتی تایپ متن صدایی را بر روی فیلم قرار داد. برای این کار از گزینه Sound در منوی Effects استفاده می کنیم. از زیر منوی ظاهر شده گزینه های زیر را به دلخواه انتخاب می کنیم :

-Mouse Click Sounds: با انتخاب این گزینه هنگام کلیک ماوس صدایی بر روی فیلم قرار داده خواهد شد.

– Keyboard Sounds: با انتخاب این گزینه هنگام تایپ متن و فشرده شدن کلیدی از صفحه کلید در هنگام ضبط صدایی بر روی فیلم قرار خواهد گرفت.

-Mute: با انتخاب این گزینه صدایی بر روی فیلم قرار نخواهد گرفت.

برای انجام تنظیمات گزینه های فوق گزینه Effects>Options را انتخاب نمایید تا کادر محاوره ای Effects نمایان شود.

تنظیمات اشاره گر ماوس (Cursor)

با استفاده از گزینه های زیر منوی Effects>Cursor می توان اشاره گر ماوس و محل کلیک کردن را های لایت نمود.

-Hide Cursor: با انتخاب این گزینه اشاره گر ماوس را در زمان ضبط فیلم مخفی می کند.

-Show Cursor: با انتخاب این گزینه در زمان ضبط فیلم اشاره گر ماوس در حالت معمولی نمایش داده می شود.

-Highlight Cursor: با انتخاب این گزینه شکل دایره ای بر روی اشاره گر ماوس قرار داده می شود تا دنبال کردن آن در زمان مشاهده فیلم آسان تر باشد.

-Highlight Clicks: با انتخاب این گزینه زمان کلیک ماوس شکل دایره ای در محل کلیک نمایش داده می شود.

-Highlight Click & Cursor: با انتخاب این گزینه مانند دو حالت قبل به طور همزمان است.

تغیر مقیاس و جابجایی ناحیه فیلم برداری (Zoom & Pan)

در زمان ضبط فیلم قابلیت های جالبی را بر روی فیلم قرار می دهد. باید توجه داشته باشید اعمال افکت در زمان فیلم برداری قابل ویرایش نبوده و از فیلم نهایی حذف نخواهد شد. با استفاده از این افک می توانید مقیاس ناحیه مورد فیلم برداری را تغییر داده و یا آن را به دنبال ماوس حرکت دهید.

برای استفاده از این افکت از زیر منوی Effects>Zoom&Pan و سپس از یکی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید.

– Auto Pan: با انتخاب این گزینه کادر انتخاب شده برای فیلم برداری در زمان ضبط به دنبال اشاره گر ماوس حر کت کرده و جابجا می شود. به این ترتیب می توانید از نواحی مختلف صفحه نمایش در محدوده ثابت فیلم بگیرید.

– Auto Zoom: با فعال بودن این گزینه در زمان تغییر مقیاس فیلم هنگام ضبط افکتی به فیلم اضافه می شود تا از این تغییر مقیاس مانند گذار کلیپ به فیلم اضافه شده و بزرگ یا کوچک شدن تصویر به تدریج انجام شود.در غیر این صورت تغییر مقیاس ناگهانی صورت گرفته و درزمان اعمال این تغییرات پرش تصویر از اندازه بزرگ به کوچک یا بر عکس انجام می شود.

– Zoom Out: با انتخاب این گزینه سبب می شود مقیاس ناحیه مورد ضبط ۱۰ در صد کوچک شود.

-Zoom In: با انتخاب این گزینه مقیاس ناحیه مورد ضبط را ۱۰ درصد بزرگ می کند.

-Zoom To: از لیست این زیر منو می توانید مقیاس دلخواهی را برای ضبط انتخاب کنید. در این لیست سه گزینه Full Screen ، Window ، Region[1] نیز برای تغییر ناحیه مورد ضبط وجود دارد.

– Zoom Undo: مقیاس را به مقیاس قبلی مورد استفاده بر می گرداند.

نکته: ۴ گزینه بالا در زمان ضبط فیلم و با Pause کردن عملیات فیلم برداری فعال می شوند.

استودیوی Camtasia بخش اصلی نرم افزار است که وظیفه تدوین، ایجاد جلوه ها و در نهایت مونتاژ و خروجی نهایی پروژه را بر عهده دارد.

استودیو:

در پنجره این استودیو بخش های مختلفی را مشاهده می کنیم.

b49

این بخش ها عبارتند از:

  1. Main toolbar: نوار ابزار اصلی کار. این نوار شامل گزینه های پر کاربردی است که مورد استفاده قرار میگیرد.
  2. Task List: در این بخش لیست کارهایی که می توان بر روی پروژه انجام داد (مانند ضبط، ویرایش وگزینه های دیگر تولید) قرار دتده شده است.
  3. Clip Bin: تمام ویدئوها، صداها و کلیپ های تصویری که به پروژه وارد شده است را نگهداری کرده و نمایش میدهد.
  4. Preview Window: پنجره پیش نمایش پروژه که پیش نمایش کلیپ های موجود در Clip bin یا Timeline را با توجه به تنظیمات پروژه نمایش می دهد.
  5. Timeline toolbar: نوار ابزار Timeline که شامل گزینه هایی برای ویرایش کلیپ های مانند تقسیم کلیپ ها به دو بخش ، اضافه کردن فایل صوتی، برش، و تنظیمات بلندی صدا می باشد.
  6. Timeline: محور زمان که ویرایش و اسمبا فیلم نهایی را انجام می دهد. ترتیب پخش کلیپ ها و عناصر دیگر پروژه را تنظیم می کند.

Task List :

همان گونه که در بخش قبل بیان شد، Task List لیستی از کارهای مورد نیاز مانند ضبط، ویرایش و انجام تنظیمات پروژه را شامل می شود.

گزینه های مختلف این بخش عبارتند از:

-Make a recording: با کلیک بر روی این گزینه می توانید پروژه جدیدی را شروع به ضبط نمایید.

-Record PowerPoint: با انتخاب این گزینه می توانید پروژه ای در قالب PowerPoint ضبط نمایید.

-Add: برای اضافه کردن فایل های دیگر، کلیپ عنوان، صدای گوینده و ضبط از طریق دوربین می توانید از گزینه های این بخش استفاده نمایید.

– Edit: این بخش گزینه هایی را شامل می شود که تنظیمات بلندی صوت، تغییر اندازه، اضافه کردن Callouts، Transition و Caption، ایجاد آزمون و جلوه های تصویری را انجام می دهد.

–  Produce: گزینه های این بخش تولید نهایی پروژهرا انجام می دهد.

اضافه کردن جلوه های ویژه :

توسط گزینه های موجود در لیست کارها (Task List) می توانیدبه کلیپ های پروژه خود جلوه خاصی را اضافه کنید.

ضبط صدای گوینده (Voice Narration) :

این گزینه در Camtasia Studio>Welcome Window>New Voice Recording و Camtasia Studio>Task List>Voice narration موجود است. با استفاده از گزینه های این بخش می توانید صدایی را به فیلم خود اضافه کنید.

ایجاد کلیپ عنوان (Title Clip) :

کلیپ عنوان یک کلیپ ایستا شامل متن و تصویر می باشد. از این کلیپ می توان به عنوان معرفی فیلم در ابتدای پروژه و در فصل بندی و در بین کلیپ موجود استفاده نمود.

با کلیک بر روی گزینه Task List>Title Clip گزینه های مختلف آن نمایش داده می شود.

b50برای تغیر زمان کلیپ عنوان از گزینه Tools>Options>Program tab>Title clips استفاده می کنیم.

b51

گذارهای کلیپ (Transition) :

گذار کلیپ حالت تغییر کلیپ هادرانتقال از یک کلیپ به کلیپ دیگر است. این تغییر می تواند محو شدن کلیپ اول و ظاهر شدن کلیپ دوم باشد

از طریق Camtasia Studio>Task List>Transitions می توان به این گزینه دسترسی داشت. بهاین ترتیب پنجره تنظیمات آن نمایش داده می شود.

b52

همان گونه که در شکل مشاهده می نمایید با انتخاب گزینه Transition محیط کاری تغییر یافته و شما می توانید گذاره های مختلفی را در بخش ۱ مشاهده کنید.

بخش ۲ کلیپ های موجود در Timeline را در حالت Storyboard نمایش می دهد.هر یک از کلیپ ها بانماد تصویری کوچک دیده می شود. برای اعمال گذار دلخواه بین کلیپ های موجود گذار مورد نظر را درگ کنید.

Callouts :

برای نمایش توضیحاتی بر روی فیلم یاتصاویر می توانید از Calloutها استفاده نمایید. این Calloutها شامل یک قاب تصویری به همراه متن می باشند.

b53

برای دسترسی به گزینه های این بخش روی گزینه Task List>Callouts>Add Callout button کلیک کنید.

بر چسب ها (Captions) :

با استفاده از قابلیت بر چسب گذاری بر روی فیلم می توانید متنی را در طول نمایش فیلم قرار دهید. همچنین می توانید نمایش متن را با صدای موجود بر روی فیلم تنظیم نمایید تا در زمان پخش صدای خاص، متن مورد نظر نیز نمایش داده شود. این عملیات را به چند منظور می توان انجام داد:

– نمایش متن برای کاربران ناشنوا یا کم شنوا.

-نمایش تر جمه سخنان گوینده ( مانند ترجمه دیالوگ بازیگران یک فیلم )

برای دسترسی به این گزینه Task List>Captions را انتخاب نمایید.

b54

در این کادر مراحل ایجاد برچسب توضیح داده شده است. به این ترتیب که ابتدا از دکمه Paste برای الصاق متن درون کلیپ بُرد به کادر متنی استفاده کنید. سپس با کلیک بر روی دکمه Start مشخص کنید فیلم را به نمایش در آورده و پس از پایان زمان مورد نظر برای نمایش متن، روی دکمه Stop کلیک کنید.

گزینه های این بخش عبارتنداز:

۱-    Sync text and audio: در این بخش عملیات الصاق متن و زمان بندی نمایش متن انجام می شود.

۲-    Manual: بااستفاده از دکمه Add می توان به صورت دستی یک نقطه شروع برای نمایش متن ایجاد نمود.

۳-    Options: باکلیک بر روی دکمه Display می توان متن را آشکار یا پنهان نمود. اگر دکمه Overlay در حالت انتخاب باشد متن بر روی تصویر نمایش داده می شود در غیر این صورت تصویر کمی کوچکتر شده و در پایین صفحه نمایش تصویر بخشی به نمای متن اختصاصی داده می شود.

Zoom-n-Pan :

با اضافه کردن افکت Zoom-n-Pan به فیلم و و تصاویر می توانید مقیاس نمایشی بخشی از تصویر را تغییر داده و مدت زمان نمایش آن را تغییر دهید. برای دسترسی به این افکت مسیر Camtasia Recorder>Effects>Zoom & Pan را دنبال کنید.

نکته: این افکت در صورت اضافه شدن به فیلم در حین تصویر برداری قابل حذف و یا ویرایش نمی باشد.

گزینه های این بخش عبارتند از:

– Scale: در این قسمت می توانید مقیاس نمایشی مورد نظر برای تصویر مشخص نمایید

– Duration: در این بخش مدت زمان نمایش تصویر در این مقیاس را مشخص می کنیم.

– Add a new keyframe: با کلیک بر روی این دکمه می توانید یک فریم کلیدی در محل جاری نمایش فیلم مشخص نمایید.

– ( Remove the selected keyframe(s: این دکمه فریم های کلیدی انتخاب شده را حذف می کند

-( Expand the selected keyframe(s: این دکمه اندازه تصویر در فریم انتخاب شده رابه اندازه تمام صفحه تبدیل می کند.

– Apply Smart Focus to entire timeline: این دکمه افکت Smart Focus را بر روی فیلم اعمال می کند. به این معنا که در طول فیلم انتخاب شده با توجه به حرکت ماوس و اعمالی که در فیلم رخ می دهد عملیات Zoom بر روی تصویر انجام می شود. جلوه Smart Focus تنها بر روی فایل های تصویری که با Camtasia 5 به بعد تصویر برداری و با پسوند .camrec ذخیره شده اند اعمال می شود.

–  Open zoom options: باکلیک بر روی این گزینه کادر محاوره ای Options باز شده و زبانه Zoom آن نمایش داده می شود تا تنظیمات بزرگ نمایی از طریق این کادر انجام شود.

Flash quiz and survey :

ایجاد آزمون و بر آورد میزان یادگیری کاربر از دیگر قابلیت های این نرم افزار می باشد. در آزمون های Flash آزمونی با انواع پرسش های چند گزینه ای جای خالی و پرسش های کوتاه پاسخ ایجاد می شود. بر اساس پاسخ های ارائه شده توسط کاربر در انتهای آزمون یک گزارش بر اساس پاسخ هایی که صحیح وارد شده اند ارائه می شود.

برای ایجاد آزمون یا بر آورد در Task list روی گزینه Flash quiz and survey کلیک کنید.

b55

۱-    در این پنجره در صورت وجود آزمون یا برآورد نام آنها به همراه پرسش های مطرح شده و نیز زمان نمایش آن ها در فیلم Time نمایش داده می شود.

۲-    در ناحیه ۲ با کلیک بر روی Add Survey و Add Quiz به ترتیب آزمون و برآورد جدید ایجاد می شود. کلیک بر روی گزینه Add a question to selected quiz or survey برای اضافه کردن پرسش به آزمون یا برآورد موجود می باشد.

۳-    در ناحیه ۳ با استفاده از دکمه های موجود می توان ترتیب نمایش سوالات را تغییر داده و برای ویرایش Edit را انتخاب کرده.

ایجاد آزمون :

برای ایجاد آزمون جدید به ترتیب زیر عمل می کنیم :

روی گزینه Add Quiz کلیک نمایید تا کادر محاوره ای Quiz Appearance and Feedback نمایان شود.

b56

۱-    در بخش ۱ نام آزمون را در کادر Quiz name وارد کنید. در بخش ۲ نحوه شماره گذاری پرسش های چند گزینه ای تعیین می شود.

۲-    در بخش ۳ اثر برگشتی آزمون را تعیین می کنیم. با انتخاب گزینه Include this question in quiz score پرسش های این آزمون در گزارش اثر داده می شوند. انتخاب گزینه Display Feedback when questions are answered به این معناست که بلافاصله پس از ثبت پاسخ درستی یا نادرستی پاسخ داده شده را مشاهده نمایید. عبارت کادر If correct. Display رد صورت درستی پاسخ و عبارت کادر If incorrect. Display در صورت نادرست بودن پاسخ ثبت شده داده می شود.

گزینه If incorrect تعیین می کند در صورت نادرست بودن پاسخ چه عملیاتی انجام شود. این عملیات عبارتند از Continue برای ادامه نمایش و گزینه Jump to time برای نمایش زمان مشخص شده.

پس از انجام عملیات روی دکمهOK کلیک کنید.

ایجاد برآورد :

با کلیک بر روی گزینه Add Survey در پنجره مدیریت آزمون و برآورد می توانید پرسش های نظر سنجی و برآورد را وارد کنید.

b57

در کادر محاوره ای Survey Appearance and Feedback نام برآورد و نحوه شماره گذاری پاسخ ها و سایر تنظیمات را انجام داده و روی دکمه OK کلیک کنید. در کادر Question type مانند آزمون نوع پرسش را وارد کرده و پرسش را وارد کرده و پرسش خود را ایجاد کنید. برآورد پاسخ های درست و نادرست بی معناست و امتیاز دهی انجام نمی شود.

Import media :

علاوه بر ویرایش فیلم های حاصل از تصویر برداری توسط Camtasia می توانید فایل های چند رسانه ای دیگری رابه پروژه خود اضافه کنید. فایل های چند رسانهای که می توانند به پروژه وارد شوند عبارتند از:

-فایل های ویدئویی با فرمت های .wmv , .mpg , .avi , .camrec

-فایل های تصویری با فرمت های .bmp , .gif , .jpg , .png

-فایل های صوتی با فرمت های .wav , .mp3 , .wma

-فایل های پروژه های فشرده شده (Zipped project files)

برای وارد کردن فایل های چند رسانه ای به پروژه خود از گزینه File>Import media استفاده کرده.

برای وارد کردن فایل های چند رسانه ای به پروژه خود از گزینه File>Import Zipped Project استفاده کرده.