فهرست

نشست تخصصی کارگروه راه اندازی آرمان (MOOCs ملی)

به گزارش روابط عمومی دانشکده مجازی، به دنبال تشکیل کارگروه تخصصی طراحی و راه اندازی MOOCs ملی در دانشگاه علوم پزشکی مجازی، سومین نشست تخصصی کارگروه راه اندازی این طرح طی روزهای یکم و دوم آذرماه 95 برگزار شد. در ابتدای جلسه روز یکم آذرماه دکتر مجتهدزاده به عنوان مجری کارگروه، روند فعالیت های انجام شده در راستای راه اندازی آرمان و گزارش پیشرفت آن را توضیح داده و فعالیت های آتی و شرح وظایف اعضای کارگروه به همراه زمانبندی اجرای بخش های مختلف آرمان را برای اعضا تشریح کردند. در ادامه دکتر افسانه شریف (عضو کارگروه آرمان) از دانشگاه بریتیش کلمبیا در مورد ملزومات یک سیستم مدیریت یادگیری (LMS ) و بخش های مهم ارزشیابی در موکس از طریق ویدیو کنفرانس صحبت کردند و به پرسش های حضار پاسخ گفتند. سپس دکتر میترا قریب عضو هیات علمی دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به معرفی موکس کشورهای کره جنوبی و ژاپن پرداختند ودر ادامه دکتر مانوش مهرابی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز اصول Gamification و دلایل لزوم وجود آن در آرمان را بیان کردند.
همچنین در این جلسه دکتر عیسی رضایی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل کاربرد Learning analytics در موکس و استفاده های آن در طراحی دوره ها را تشریح کردند. . در پایان روز اول حاضرین در جلسه در مورد چالش های پیشرو و چگونگی تشکیل زیرمجموعه های تخصصی آرمان به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در روز دوم که به تدوین استانداردهای آرمان اختصاص یافته بود. اعضای کمیته تدوین استانداردهای آرمان در مورد تمامی استانداردهای طراحی شده برای بخش های مختلف آرمان به بحث و تبادل نظر پرداختند.
گفتنی است ‌MOOCs یکی از روش های نوین آموزشی است. MOOCs مخفف Massive Open Online Courses است و به دوره آنلاینی اطلاق می شود که از طریق وب و به طور آزاد به شرکت‌کنندگانی نامحدود ارائه می گردد. این دوره‌ها معمولاً مشابه دوره‌های دانشگاهی هستند. اغلب آنها زمان شروع و پایان مشخصی دارند. موک‌ها علاوه بر محتوای رایج درسی نظیر ویدئوها، متون و مجموعه مسایل، فضای تعاملی به وجود می‌آورند که دانش آموزان، استادان و دستیاران آموزشی در آن شرکت کنند. این دوره‌ها توانسته اند گروه‌های مختلفی از مردم را از بسیاری از کشورهای جهان به خود جذب کنند. دوره‌های با کیفیتی که به وسیلۀ اساتید بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا تدریس می‌شوند، گام مهمی را برای استفاده از فرصت‌های برابر آموزشی برای افراد علاقمند برداشته است.
لازم به ذکر است که راه اندازی سیستم موکس یک پروژه ستادی بوده و باید با همکاری تمام دانشگاه های کشور اجرایی شود و اجرای آن در یک دانشگاه مفهومی پیدا نمی کند.
 این پروژه در بسته تحول و نوآوری آموزش مجازی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی مجازی گذاشته شده است.