فهرست

تاریخچه آموزش مجازی

به نظر شما آموزش از راه دور به چه زمانی آغاز شد؟

تاریخچه آموزش مجازی

 

آموزش از راه دور ریشه در زمان های قدیم داشته و به عقیده بعضی از صاحب نظران به زمان افلاطون و شاگردش دیونسیس می رسد!

 

اما بر اساس شواهدی که در دست می باشد، اولین آموزش از راه دور به شیوه پستی و مبادله مواد آموزشی و پرسش و پاسخ از طریق پست در سال های 1728 میلادی انجام گرفته است (یعنی حدود 280 سال قبل!!!) از آن زمان تا به حال شکل های مختلفی از آموزش به صورت های ترویجی، ارشادی و آکادمیک از طریق مکاتبه، ضبط صوت، برنامه های تلوزیونی، ویدیویی و اخیرا ماهواره ای و... انجام پذیرفته است.

 

اما آموزش از راه دور به شیوهای جدید یعنی با بهره گیری از تکنولوژی نوین کامپیوتری واز همه مهمتر اینترنت پدیده ای نو است.

 

به سوی مجازی شدن

عصر حاضر را باید تلفیقی از ارتباطات و اطلاعات دانست. عصری كه در آن بشر نسبت به زمان های گذشته نیاز به اطلاعات و برقراری ارتباط برای كسب اطلاعات مورد نیاز دارد.

 

با پیشرفت فناوری و توانایی دسترسی به اینترنت، افراد در هرجا که قرار داشته باشند می توانند به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

 

بدون تردید می توان گفت بیشترین تاثیر ورود فناوری اطلاعات وارتباطات، در محیط های آموزشی بوده است. چرا که منجر به سوق محیط های آموزشی به سمت مجازی شدن، شده است. البته این امر مستلزم استفاده از امكانات پیشرفته ای نظیر كامپیوتر، اینترنت پر سرعت و منابع اطلاعاتی جامع و ... می باشد.

 

تاسیس آموزش مجازی

اندیشه تاسیس آموزش مجازی از سال 1996 میلادی در جهان مطرح شد ولی اولین دانشگاه مجازی در سال 2000 شكل گرفت . اولین آموزش مجازی، نخست در انگلستان مطرح گردید اما به صورت عملی آمریكا، برای اولین بار آموزش مجازی را تجربه کرد.

 

اندیشه تاسیس آموزش مجازی از سال 1996 میلادی در جهان مطرح شد ولی اولین دانشگاه مجازی در سال 2000 شكل گرفت.

تفاوت آموزش شبکه ای و آموزش مجازی چیست؟

آموزش رایانه ای اگر از طریق اینترنت باشد آموزش شبكه ای و اگر از طریق فناوری اطلاعات باشد آموزش مجازی نامیده می شود .

 

توسعه آموزش مجازی

تاریخچه آموزش مجازی

 

در بسیاری از كشور های جهان سال هاست كه آموزش مجازی شكل گرفته و اجرا شده اما توسعه واقعی این آموزش در ایرا ن به زمانی برمی گردد كه اینترنت جهانی شد!

 

دانشگاه های صنعتی شریف، امیر كبیر، علم وصنعت، فردوسی مشهد و علامه طباطبایی در این راه پیشگام هستند. اما دلایلی از قبیل مناسب نبودن شرایط های زیر بستر مخابراتی، عدم وجود نیروی انسانی متخصص جهت  تدوین برنامه های  آموزشی، عدم تدوین استراژی مشخص، كیفیت محتوای آموزش و همگانی نشدن  استفاده از (IT) از جمله عواملی است که جزء موانع تحقیق آموزش مجازی به شمار می آید.

 

فناوری اطلاعات و ارتباطات ، نقش آن در یادگیری

فناوری اطلاعات و ارتباطات در طی مدت زمان كوتاهی، توانسته زندگی انسان را در سطح بسیار  زیادی دگرگون سازد. یادگیری و امور آموزشی  نیز از این روند مستثنا نیست. نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در چرخه یادگیری بسیار پررنگ می باشد .

 

فناوری اطلاعات وارتباطات توانسته است به مرور با شناخت نیازها، كمبود و نواقص موجود مشکلات، آموزش های سنتی را از بین ببرد. علت به کارگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری، آموزش بهتر وسریع تر می باشد.

 

فناوری اطلاعات و ارتباطات شیوه  جدیدی از یادگیری را برای افراد ایجاد می کند و نکته مهم  عدم نیاز به حضور فیزیكی استاد در كلاس درس و یادگیری در محیط های غیر از كلاس امكان پذیر می باشد. بدبن ترتیب، افراد اطلاعات خود را با سایرین به اشتراک می گدارند و از اطلاعات دیگران نیز بهره مند می شوند

 

آموزش مجازی

اینترنت به دلیل کاهش هزینه، زمان و مكان و سرعت بخشی به کارها و ... در تمام  زمینه های آموزشی، تجارت و سایر امور ارتباطاتی جایگاه ویژه ای دارد. این روند رو به رشدی که سبب تغییرات زیادی در  زندگی شده است جامعه جهانی را نیز به سمت  آموزش از راه دور، سوق می دهد و این امر را ضروری ساخته است. همچنین با توجه به استقبال، روز  به روز  وسایل كمك آموزشی پیشرفته تری برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره مندی از یادگیری به صورت مجازی ارائه  می گردد.

 

تاریخچه آموزش مجازی

 

تعریف آموزش مجازی

عبارت است از ارائه محتوای آموزشی و تجربیات مدرس به فراگیران كه این افراد می توانند در هر نقطه از جهان از این نوع آموزش ها بهره بگیرند.

 

تعاریف آموزش مجازی از دیدگاه كارشناسان مختلف

 Howard block : آموزش مجازی توجه به یادگیری از طریق اینترنت می باشد.

elit trondsen : آموزش مجازی ( الكترونیكی ) نیروی شبكه را به كار می گیرد برای كسانی كه به تكنولوژی های اینترنتی تكیه دارند كه در ضمن كار با شبكه آن ها را نیز قادر به یادگیری می كند.

 

دست اندركاران سیستم های Cisco بر این باورند :

 

آموزش مجازی، یادگیری اینترنتی است كه در غالب رساندن مطالب بصورتی است که دارای خصوصیات زیر باشد:

 

  •      کیفیت متفاوت
  •       به همراه مدریت آموزشی
  •      قابل ارائه برای مجموعه ای مانند شبكه ای از دانش آموزان و تعدادی توسعه دهندگان و كارشناسان خبره
  •      تسریع یادگیری
  •      کاهش هزینه
  •      دستیابی به شرایط آموزشی برای همه

 

طراحی آموزشی در محیط های مجازی

برای استفاده از محیط  آموزشی در محیط های مجازی، افراد به سواد شنیداری، دیداری، آشنا بودن با فناوری و رایانه نیاز دارند. طراحی آموزشی در محیط الکترونیکی، به صورت فعالیت تیمی می باشد  كه در این تیم افراد متخصص شامل استاد طرح درس (سابقه تألیف منبع درسی خود آموز ) متخصص علوم تربیتی، متخصص یادگیری الكترونیكی، متخصص فناوری اطلاعات و پیاده كننده طرح درس شركت دارند.